Potentie van samenwerkingen en streekmerken.

(foto: Schap bij ’t Bint: Zo mooi kan het er uit zien als de boer de ruimte krijgt)

Een bijdrage van Karel Gevers (reageren? karelgevers.nwr@outlook.com)

 

Eerst een vraag aan u: Wat verkiest u?

  • Samenwerking tussen boeren zoals: Heerlijke lokale producten uit de Kempen, direct van de boer!(watdeboerwelkent.nl)
  • Of: Zou je je eigen streekproducten willen integreren met een bestaande winkel van Jumbo, AH of Superunie?.

In deze tijd van corona pandemie zie je de vraag naar streekproducten (explosief) stijgen. Probleem voor zowel de consument als b.v. restaurants is de logistiek. Boeren verkopen aan huis en om de producten aan te schaffen, dien je een rondje langs de verschillende aanbieders te maken. Dit is vooral voor ondernemers lastig, omdat het tijd en dus geld kost. Dit laten opvangen door hun leverancier (groothandel) brengt alleen een verschuiving van het probleem met zich mee, omdat ook de leverancier de goederen bij de diverse boeren op moet pikken. Veelal is het volume te klein om dit rendabel te maken.

Watdeboerwelkent
Een oplossing zou zijn om met een centraal pick up point te werken, volgens het “Watdeboerwelkent” concept. De vraag hierbij is, kunnen de deelnemers de boodschappen HACCP gegarandeerd aanleveren en kan alles volgens deze richtlijnen worden opgeslagen. Veelal moeten de goederen gekoeld worden of zijn deze diepgevroren. Vervoer met droog ijs is bewerkelijk en brengt kosten met zich mee en vervoeren in koelboxen is vaak niet afdoende. Denk b.v. aan de kristallisatie temperatuur van ijs.

Logistieke problematiek
Om het door een bedrijf onder HACCP condities te laten vervoeren, zouden de volumes moeten worden vergroot. Dit zou b.v. kunnen door de supermarkten hierbij te betrekken. Als ondernemer met streekproducten wil je je echter onderscheiden en als je producten in diverse winkels liggen, dan wordt het al snel algemeen. Daar komt nog bij, dat bepaalde ketens zich etaleren als de goedkoopste en dan zouden zij dus jouw product goedkoper aan moeten kunnen bieden als in je eigen winkel.
Anderzijds creëer je wel een naamsbekendheid, door alleen je producten in jouw regio in de supermarkt aan te bieden. De consumenten hebben dan de keus om de producten in de winkel of rechtstreeks van het erf te kopen, omdat dit in de buurt is. Wellicht, dat je aanbod aan huis groter is of dat je een mooie uitstraling hebt, een product met een verhaal en dat je zo niet alleen meer via de supermarkt verkoopt, maar ook aan huis.

Continuiteit
Als je met de supermarkt tot een overeenkomst komt om een aantal schappen te gaan vullen met streekproducten, dan verwachten ze wel, dat de schappen jaarrond gevuld blijven. Niet alle producten zijn jaarrond leverbaar, dus dit zal dan door met meer boeren samen te werken ingevuld moeten worden. Ook kun je werken met seizoen producten. Samenwerking hoeft geen struikelblok te zijn, wat al wordt aangetoond met “Watdeboerwelkent”.

Voordelen supermarkt t.o.v. boerderijwinkel: 

  • Klant kan op één plaats beschikken over alle producten.
  • Klant kan artikelen thuis laten bezorgen met de rest van de boodschappen.
  • Openingstijden van de winkel zijn (veel) uitgebreider.

Nadelen:

  • Klant heeft bij de supermarkt minder het gevoel rechtstreeks bij de boer af te nemen

Om in dit laatste tegemoet te komen, zou er een actie gestart (in de supermarkt) kunnen worden, dat je bij aankoop van een artikel of bepaalde mix je een gratis waardebon krijgt voor een bepaald product, af te halen bij de desbetreffende boer. Dan kan de consument met eigen ogen zien hoe goed men hier bezig is en probeer je zo het gevoel vast te leggen, dat producten van de boerderij komen en niet uit de supermarkt of fabriek. Veelal kan men dan ook nog kennis maken met zowel de dieren als de mensen die hun verzorgen. Deze actie zou b.v. eenmalig bij de opstart kunnen geschieden en dan b.v. jaarlijks herhaald kunnen worden. Actie moet complementair zijn en het moet niet de bedoeling zijn om klanten van de supermarkt naar de boer te lokken. Klant moet de keus hebben om rechtstreeks bij de boer af te halen of dit via de super te laten lopen. De klant zal toch voor gemak kiezen, zeker als men er zich er al van overtuigd heeft, dat men een prima product koopt.

Prijsbeleid:
In je eigen winkel kun je eigen prijzen (binnen een bepaalde marge) bepalen en je bent niet afhankelijk van de wereldmarkt. Ook naar de retail toe heb je deze vrijheid, want jij bepaald de prijzen. De marge zullen de inkoopcombinaties proberen in te perken, echter als je niet tevreden bent over de prijs, dan kun je de zakelijke relatie verbreken. Bij een win-win situatie zal dit nagenoeg nooit voorkomen, omdat beide partijen er profijt van hebben. Het door jou geproduceerde product c.q. grondstof zal in veel gevallen niet in zijn geheel via het streekproducten kanaal afgezet kunnen worden, maar ook nog via de “reguliere” handel. Dit is dan de back-up en zeker als gestopt wordt met de retail.

reacties: karelgevers.nwr@outlook.com

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.